Mijn vader Phil Tieland had op de flat waar wij woonden een studio in de huiskamer. Die studio was van de huiskamer gescheiden door een immens aquarium. Hier bedacht en ontwierp hij huisstijlen, maakte hij illustraties en brochures voor klanten als de NS, Topform, Philips en vele anderen. Mijn moeder creëerde velour collages, ik herinner mij vooral bloemencomposities, daarnaast heb ik ook een prachtige haan zien ontstaan. Mijn moeder Helga Mârtaré was verder een veel gevraagd modetekenares, zij tekende voor adverenties van o.a C&A, Hunkemöller en Bayer herenmode in Utrecht.

Als jongen raakte ik zo al vroeg in tekenen geïnteresseerd. De doorslag om ook ontwerper-illustrator te worden kwam toen ik een boomskelet had getekend, ik was een tijdje geïntrigeerd door de natuurlijk grafische vorm van bomen, mijn vader gebruikte die tekening in een van zijn brochures. Nadat die gedrukt terugkwam, heb ik er een week mee rondgelopen. Natuurlijk duurde het daarna lang voor zoiets weer eens gebeurde, ik denk dat het was nadat ik al twee jaar op de grafische school R sector (reproductie tekenen) in Utrecht had doorgebracht. Na de grafische school volgde mijn eerste echte baan. Ik werd lithograaf bij Koningsveld in Amsterdam, daarna bij dezelfde werkgever werd ik werktekenaar. Op de studio werden ook de illustraties voor de advertentie Vrijdag Zaterdag Voordeel van V&D gemaakt. Ik mocht deze eens maken toen de vaste illustrator niet kon, het beviel en zo heb ik mijn eerste commerciële illustraties gemaakt. Hierna volgde o.a de NieuwsTribune, Richard design in Laren NH en KontrastKommunikatie destijds nog in Alphen a/d Rijn. 1996 was het jaar waarin ik voor mijzelf begon, van zzp`ers hadden we nog nooit gehoord, je werd dus gewoon zelfstandig. Nu werk ik zoals mijn vader en moeder het deden maar met moderne middelen en ook nog af en toe met kwast en potlood, het aquarium ontbreekt. Ik kijk nu dagelijks uit over de Drentse velden.